21 Ocak 2013 Pazartesi

UÇUŞ KONTROL SATIHLARI

1. FLAPLAR: 

Uçağın kanatlarının firar kenarında (arka uçta) bulunan kontrol satıhlarıdır.Bu yüzeyler genelde kalkış ve inişlerde kullanılırlar.Kalkışta kanat kamburluğunu arttırdığı için uçağın kısa mesafede kalkış yapmasını sağlar, inişlerde ise açıldığında hava direncini arttırdığı için uçağın hızını azaltarak uçaağın daha düşük süratle daha kısa mesafede iniş yapmasını sağlar. 
2.AİLERONLAR: 

Bu parçalarda uçağın firar kenarında bulunurlar.bu yüzeyler uçağın sağa yada sola yatış yapmasını veya uçağın tono atmasını sağlar. 
(Tono:Uçağın boylamasına ekseni etrafında 360 derecelik dönüşüdür.) 
Bu satıhlar levyenin sağa yada sola hareketi ile hareket ettirilir.Bu satıhlar birbirleri ile ters yönlü olarak çalışırlar.Yani biri yukarı kalktığında diğeri aşağı iner. 

3. SLATLAR: 

Bu yüzeylerin amacı düşük hızlarda kaldırma kuvvetini arttırarak uçağı havada tutmaktır.Ayrıca yüksek hücum açılarında hava akışını denetlediğinden stall olayına engek olur. 
4.YATAY KUYRUK DÜMENLERİ : 

Bu satıhlar uçağın yukarı yada aşağı doğru burnunu yönlendirmesini sağlar.Bu yüzeylerin kontrolu levyenin ileri ve geri doğru hareket ettirilmesi ile sağlanır. 
5.DİKEY KUYRUK DÜMENİ: 

Bu satıh uçağın burnunu sağa veya sola yönlendirmesini sağlar.Bu satıhın kontrolu pilotun kullandığı pedallarla sağlanır.


6. HIZ FRENLERİ: 

Hava akımına karşı kullanılarak gerekli durumlarda uçağın yavaşlamasını sağlayan yüzeylerdir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder